Morgen is het zo ver! USA here I come - Reisverslag uit Borculo, Nederland van Rosanne Krabbenborg - WaarBenJij.nu Morgen is het zo ver! USA here I come - Reisverslag uit Borculo, Nederland van Rosanne Krabbenborg - WaarBenJij.nu

Morgen is het zo ver! USA here I come

Door: Rosanne

Blijf op de hoogte en volg Rosanne

03 Januari 2012 | Nederland, Borculo

Hoi allemaal!

Hierbij het eerste berichtje op mijn weblog. Ik ben ondertussen nog thuis, maar druk aan het inpakken, afscheid nemen en de laatste dingetjes regelen. En morgenochtend om 10.00 is het zo ver.. dan vlieg ik ein-de-lijk, na meer dan een jaar voorbereiding, naar de VS. Daar ga ik een semester studeren aan Louisiana State University (LSU) in Baton Rouge, Louisiana.

Voor mijn studie Bedrijfscommunicatie (BC) aan de Radboud Universiteit Nijmegen konden we ervoor kiezen om als onderdeel van een minor een semester vakken in het buitenland te volgen. Dit leek mij wel wat! Lekker een halfjaartje ergens anders wonen, een taal goed leren en een heleboel leuke ervaringen opdoen.
Bij de studie BC kies je naast de gezamelijke vakken voor een taal: Engels, Spaans, Frans of Duits. Wanneer je naar het buitenland wilt, kiezen mensen in de meeste gevallen dan naar aanleiding van de taal die ze volgen het land waar ze naartoe gaan om te studeren. Omdat ik Engels doe leek het mij wel leuk en handig om in een Engelstalig land te gaan studeren. Amerika trok mij eigenlijk altijd al wel, en het studeren daar leek me erg leuk omdat je daar echt van die enorme campussen vindt waar eigenlijk het hele leven zich afspeelt.

Amerika was niet de makkelijkste optie: via de universiteit waren er namelijk niet erg veel plekken beschikbaar, en de plekken die er waren werden vooral gereserveerd voor studenten Amerikanistiek. Via een voorlichting hoorden we over ISEP. Dit is een organisatie die uitwisselingen regelt met de VS en studenten over de hele wereld. Ook Nijmegen is partner van ISEP en dus konden wij in aanmerking komen voor dit programma. Het programma houdt eigenlijk in dat er een aantal mensen op een bepaalde universiteit in Amerika gaan studeren, en dat er van die universiteit in Amerika een paar mensen naar jouw universiteit komen. Je betaalt dan een bepaald bedrag per maand er daarvoor krijg je een kamer en een ‘meal plan’ waarmee je eten kunt kopen terug. Ook hoef je dan geen collegegeld voor de universiteit in Amerika te betalen. Dat is erg gunstig, want het collegegeld is daar vaak super veel!

Voor het ISEP programma waren maar een beperkt aantal plekken beschikbaar, dus werd er vooraf (in januari 2011) een hele selectieprocedure gehouden. Om voor deelname aan het programma in aanmerking te komen moest je eerst een Engelse taaltoets afleggen, om te bewijzen dat je Engels goed genoeg is. Vervolgens moest je maximaal 9 universiteiten in Amerika kiezen die jou leuk leken om heen te gaan. Voor elke universiteit moest je een motivatiebrief schrijven, plus nog een algemene motivatiebrief. Ook moest je allerlei dingen regelen zoals aanbevelingen van docenten en cijferlijsten. Best een gedoe en veel stress dus, terwijl het nog een jaar zou duren voor je überhaupt zou gaan. Toch wilde ik erg graag naar Amerika, dus even doorzetten en stressen.

Toen het hele pakket papieren en brieven in januari was ingeleverd, kreeg je tijdje later te horen of je was geselecteerd. En dat was ik!! Ik was heel blij, maar het was ook weer gek want je wist nog niet eens waar je heen ging in Amerika. Dat hoorde je pas in september/oktober - werd er gezegd tenminste. Na lang wachten hoorde ik ein-de-lijk in pas november waar ik was geplaatst: Louisiana State University, bij de stad Baton Rouge in staat Louisiana, in het zuiden van de Verenigde Staten. Nadat ik dit te horen had gekregen begon het tweede deel van de hele procedure: nóg meer papierwerk! Allerlei dingen moesten er geregeld worden voor onder andere het visum, verzekeringen, aanmelden voor vakken en een kamer. Weer een heel gedoe, maar zeker de moeite waard denk ik!

LSU is een erg grote universiteit met meer dan 28.000 studenten. Het is echt een typisch Amerikaanse universiteit met een enorme campus, druk studentenleven en een eigen American Football team: the Tigers. Ook wonen super veel studenten op de campus. Ik zelf ga net iets buiten de campus wonen in een appartementencomplex, waar je met 3 anderen een appartement deelt en je eigen slaapkamer hebt. Iets wat vrij bijzonder is aangezien je op de meeste plekken op de campus je kamer moet delen.. Dat leek mij niet echt wat, dus vandaar dat ik voor deze plek heb gekozen. Ook is er een zwembad en fitnesscentrum en alles dus dat ziet er super goed uit en ik heb zeker zin om daar voor 5 maandjes te gaan wonen!

Ik merk dat mijn eerste bericht al meteen ontzettend lang is geworden, dus ik ga nu snel afronden, voordat niemand meer zin heeft mijn komende berichtjes te gaan lezen ;). Bovendien moet ik snel nog eventjes wat slaap pakken, want we vertrekken vannacht rond 5 uur richting Schiphol, waar ik om 10 uur samen met mijn vriendin & studiegenootje Dinny (we zijn op dezelfde universiteit geplaatst, super leuk!) op het vliegtuig stap richting Houston. Daar moeten we overstappen op het vliegtuig richting New Orleans, waar we een paar nachtjes een hotelletje pakken om de stad te bekijken enzo. We zijn van plan om zaterdag richting de campus van LSU te gaan, waarna op maandag onze introductie begint.

Hoewel het nu wel een beetje spannend begint te worden, heb ik er super veel zin in en ga ik een super tijd tegemoet! Ik ga iedereen erg missen, maar de tijd vliegt vast zo voorbij. Verder hoop ik iedereen een beetje op de hoogte te houden via dit weblog, dus het zou leuk zijn als jullie mij volgen en natuurlijk gezellig een keer reactie plaatsen! :)

Tot over 5 maandjes en jullie horen van me!

Liefs,

Rosanne

  • 04 Januari 2012 - 10:45

    Papa En Mama:

    Ha Rosanne!
    We zijn net thuis van Schiphol. Balen dat je vertraging had, hopelijk gaat de reis nu verder goed! We hebben ons allemaal goed gehouden op een enkel traantje na, maar dat hoort erbij. We zullen je zeker gaan missen maar zijn vooral heel trots op je dat je deze stap zet. Heel veel plezier en mooie ervaringen in de USA! We houden van je! papa&mama

  • 04 Januari 2012 - 11:33

    Kim:

    Helloooo Lovely sis!!! Let me know when you are arived!! I am so curious!!!:) Love you!!! Bye! X

  • 04 Januari 2012 - 12:14

    Marijn Waanders:

    Dag Rosanne,

    Heel veel plezier en een goede reis gewenst! Het wordt vast een hele bijzondere ervaring!

    Groetjes Marijn

  • 04 Januari 2012 - 16:19

    AnneIlseMarianZweder:

    Hoi Rosanne!! Allereerst de beste wensen en veel heil en zegen! Natuurlijk ook voor de rest van de familie! Een mooie start van het nieuwe jaar, gelijk het vliegtuig in naar de USA! Maar zoals je al schreef: eindelijk is het moment gekomen. We wensen je een hele fijne, leerzame tijd toe en hopen nog wat verhalen van je te lezen! Hartelijke groet!

  • 04 Januari 2012 - 17:24

    Fons En Miriam.:

    Zo te lezen en wat we gehoord hebben,
    heb jij je goed voorbereid en al een beetje ingeleefd in de nieuwe ervaring die komen gaat !
    We wensen jou een hele fijne tijd toe, samen met je studiegenootje.
    We zijn benieuwd naar je verhalen.
    Geniet ervan!


  • 05 Januari 2012 - 08:57

    Thomas Waanders:

    Haha ik zie dat de familie Waanders al goed vertegenwoordigd is hier! Heel veel plezier in the US en... go Tigers! (LSU speelt as maandag om de nationale titel)

  • 05 Januari 2012 - 15:13

    Sofie:

    Hee roos,

    Ik had je gister nog geappt. is volgens mij niet meer overgekomen. Ging net iets mis met m'n berichtje volgens mij of je krijgt hem nu twee keer!:P Superrr veel plezier daar, moeten snel maar even keertje skypen. ben heel benieuwd hoe je het daar gaat krijgen.
    Spreken elkaar snel weer.
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 05 Januari 2012 - 15:30

    Annemiek Siebers:

    Hee Roosje, inderdaad al een behoorlijk lang bericht terwijl je er nog niet eens was! Hopelijk volgen er binnenkort nog veel meer, en word ik zelf ook enthousiast om hetzelfde te gaan doen! Ik ben benieuwd, heel veel plezier xxx

  • 05 Januari 2012 - 15:42

    Britt:

    hoi rosanne
    ik ga je zeker volgen ben benieuwd naar hoe je het daar hebt!
    ik stuur je binnenkort even een mail, heb nog wat grappige dingentjes te vertellen (nadine)

    have fun!
    xxxxxxxxxxxxx

  • 05 Januari 2012 - 16:07

    Opa En Oma:

    Net de mail gelezen van jou
    heel fijn dat je nu in Amerika bent dit hebben wij nog nooit meegemaakt dat iemand voor 5 maanden ver weg is
    we hopen dat je een leuke en leerzame tijd hebt
    Lieve schat een dikke knuffel en kusjes van Opa en Oma

  • 05 Januari 2012 - 19:58

    Hans En Inge:

    Hey Rosanne,

    Gisteren het laatste nieuws van je moeder gehoord. Jammer van de vertraging, maar dat ben je al weer vergeten. Geniet van deze mooie (leerzame) tijd.
    We kijken uit naar je volgende verslag.

    Liefs, Hans en Inge

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rosanne

Actief sinds 14 Maart 2011
Verslag gelezen: 1300
Totaal aantal bezoekers 14857

Voorgaande reizen:

04 Januari 2012 - 10 Juni 2012

Studeren in de VS

Landen bezocht: