Een maand!?!?! Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Baton Rouge, Verenigde Staten van Rosanne Krabbenborg - WaarBenJij.nu Een maand!?!?! Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Baton Rouge, Verenigde Staten van Rosanne Krabbenborg - WaarBenJij.nu

Een maand!?!?! Time flies when you're having fun

Door: Rosanne

Blijf op de hoogte en volg Rosanne

06 Februari 2012 | Verenigde Staten, Baton Rouge

Afgelopen zaterdag, 4 februari, was de dag dat ik alweer een maand in het land van de “onbegrensde mogelijkheden”, football en fastfood ben. Wow, wat gaat dat ontzettend snel! In het begin is alles wennen, ben je overal van onder de indruk, en vraag je je af hoe je hier nou 5 maanden je leven gaat inrichten. Maar als het leven eenmaal zijn gangetje gaat vliegt de tijd voorbij, net zoals je dat ook in Nederland hebt eigenlijk. En dan vraag je je af: wat heb ik nou in godsnaam in die maand gedaan? Tijd om daar even bij stil te staan en dus een mooi moment om even een blogje te schrijven over hoe mijn leven er nou op dit moment uitziet.

Ik zit hier nog steeds lekker gesetteld in mijn appartement en ben gewoon nog elke dag blij met de luxe die ik hier heb in vergelijking met mijn studentenhuis in Nijmegen. We wonen hier nog steeds met z’n tweeën, wat betekent eigen badkamer en alle rust en ruimte die je nodig hebt! En natuurlijk een zwembad en fitnesscentrum naast de deur. Heerlijk. Ook is het super dat bijna al mijn vrienden hier in het complex wonen en kom je elkaar dus telkens gezellig tegen en ben je snel op de hoogte van wat er gaande is. Echt een super leuk sociaal netwerk ontstaat er zo. Hoewel iedereen hier gewoon studeert krijg je er echt een vakantiegevoel bij.

Doordeweeks ga ik elke dag naar school. Elke dag ja(!), dat was ik in Nederland niet meer gewend! Dit ondanks dat ik maar 12 uur les per week heb (3 uur per vak). Ze zijn hier namelijk zo handig (not) om elk vak op te splitsen tot 3x een uurtje. Natuurlijk zijn de tijden precies zo dat er ook nog eens lekker veel tussenuren tussen zitten. Zo ga ik dus op maandagen, woensdagen en vrijdagen van 8:30 tot 13:30 naar school en op dinsdagen en donderdag van 12:00 tot 16:30. Op zich valt dat allemaal wel mee en de tussenuren kan ik mooi gebruiken om opdrachten te doen, of om lekker te chillen met een Starbucks coffee en bagel in de zon, ook niet verkeerd.

Na schooltijd is het meestal eigenlijk gewoon chillen, als het mooi weer is zit ik vaak lekker buiten. Zoals de meesten van jullie wel weten ben ik ook heel goed in niks doen en gewoon relaxen, dat doe ik hier dus ook na schooltijd :). Natuurlijk wordt er ook af en toe nog aan school gewerkt hoor. Op woensdag gaan we vaak uit naar een leuke bar hier om de hoek, Mellow Mushroom. Altijd erg gezellig en het scheelt dat ik donderdag pas twaalf uur hoef te beginnen!

Het enige wat ik hier mis is om even lekker het centrum in te kunnen lopen, want 1) alles ligt best ver uit elkaar en 2) er is hier niet echt een stadscentrum zoals wij dat in Nederlandse steden kennen. Het zijn meer telkens kleine groepjes met restaurants, winkeltjes, bars enzo met een afstand ertussen. Baton Rouge heeft wel een centrum (wat overigens ook niet zo spectaculair is heb ik gehoord), maar daar ben ik nog niet geweest. Vraag me niet waarom niet maar ik denk dat het gewoon een kwestie van te weinig tijd gecombineerd met luiheid is, haha. Komt nog wel, er zit ten slotte nog maar een maandje op.

De weekenden zitten vooral vol met chillen (nog meer?!), leuke feestjes, uitgaan en andere leuke dingen. Afgelopen weekend was bijvoorbeeld een house/electronic feestje in de bar Varsity. De muziek was echt goed, maar ik heb me echt kapot gelachen om die Amerikanen die zelfs op die muziek nog heel intiem (en totaal uit de maat!) probeerden te schuren met elkaar. Jaja, daar zijn ze gek op hier. Zo gek dat de DJ’s zelfs werden onderbroken door een of andere rapper die op het podium even een booty shake contest organiseerde. Voor de lezers die niet weten wat dat is, zoek maar op op Youtube ;). Heel veel meisjes kwamen maar al te graag op het podium en namen het heel serieus. Ik heb me echt de ogen uitgekeken van verbazing, heel lachwekkend!

Hetzelfde weekend was er ook weer één van de vele huisfeestjes die bij mensen in hun huis of appartement worden gegeven. Er zijn drie ingrediënten die je op elk van die feestjes tegenkomt, namelijk: beerpong, rode cups en veel drank. Dit keer was het in het appartement van de jongens tegenover mij en het was echt een gekkenhuis, er kwam wel zo’n 60 man op af. Het was echt super gezellig totdat de politie weer roet in het eten gooide en iedereen wegstuurde. Daarna het feestje natuurlijk gewoon vrolijk voortgezet in een ander appartement ;). Ik vind het nog steeds super leuk om telkens zoveel nieuwe mensen te ontmoeten, gaat zo snel hier!

Zondag was de ultieme afsluiter van het American Football seizoen: de Superbowl. Dit is de finale van de National Football League en wordt zo ongeveer door heel Amerika bekeken. Voor veel mensen een big deal, voor ons niet zo want het maakte niet zo super veel uit wie er won, aangezien geen van de teams hier uit de buurt kwam. Toch ging mijn voorkeur uit naar de New York Giants, vooral omdat mijn vriendinnetje Lotte nu in New York zit en ik haar wel een feestje gunde! De Superbowl draait echter niet alleen om football, maar ook erg om de reclames die er tussendoor getoond worden (zeker zo’n 50% van de tijd die je kijkt is reclame). Omdat er zo ongelofelijk veel mensen naar deze wedstrijd kijken betalen bedrijven en merken ontzettend veel om hun reclame hier uitgezonden te krijgen. De meeste reclames die je te zien krijgt zijn dus ook speciaal voor deze gelegenheid ontworpen en vaak erg grappig/goed! Ik moest er zelfs een schoolopdracht over maken. De leukste vond ik die van Doritos Chips ( http://www.youtube.com/watch?v=r2kQFEjkhBQ ) en M&M’s (http://www.youtube.com/watch?v=IbbLCvUtHGo ).
De plaats waar we de Superbowl gingen kijken was trouwens Hooters. Voor degenen die dit niet kennen: het is een bar/restaurant met serveersters die nogal sexy gekleed gaan. Echt een Amerikaans fenomeen en wij wilden er wel graag een keertje heen voor de grap. Er zitten ook echt bijna alleen maar mannen, haha. Maar het was een hele leuke plek om Football te kijken, met super veel schermen, lekker eten en ze verlootten zelfs een tv (die ik natuurlijk weer niet gewonnen heb)! Oja: de Giants hebben de wedstrijd uiteindelijk gewonnen.

Nu is er dus al een maand voorbij. Zoals ik al zei, dat ging echt als een trein! Maar aan de andere kant lijkt het ook alweer eeuwen geleden dat ik vol zenuwen op Schiphol stond afscheid te nemen. Alleen maar een teken dat het goed gaat en ik het super naar mijn zin heb! Dinny en ik zeggen zelfs telkens voor de grap tegen elkaar dat we er nog een semester bij aan willen plakken, maar wees niet bang, dat gaat niet gebeuren ;). Ik kom gewoon terug in juni. Hoewel ik me daar nu nog even niks bij voor kan stellen! Zo raar hoe snel je went aan een andere cultuur.

Er staan nog een hoop leuke dingen op het programma. Over twee weken is het Mardi Gras. Dit is een groot feest door de hele stad in New Orleans. Ik denk dat je de sfeer ervan een beetje zou kunnen vergelijken met carnaval in Nederland, hoewel je hierbij niet verkleed gaan. Wel zijn er parades en overal feestende mensen in bars en op straat. Aan de verhalen van alle Amerikanen hier te horen gaat het echt te gek worden en iedereen kan niet wachten tot het zover is. We hebben voor dat weekend een groot huis gehuurd waar we waarschijnlijk met zo'n 30 man gaan verblijven. Dat wordt vast één groot feest, ik heb er super veel zin in!!
Ook worden er plannen gemaakt voor Spring Break, de voorjaarsvakantie waarin iedereen naar een feestbestemming aan het strand gaat. Wij gaat waarschijnlijk naar ergens Florida. Het is nogal een gedoe om het te regelen met zoveel mensen, maar komt goed en dat wordt vast ook helemaal geweldig!

Tot slot nog een paar leuke weetjes:
- In een restaurant betaal je hier $2 (=€1,50) voor een cola of 7up of iets dergelijks en telkens hij half (!) leeg is wordt hij gratis bijgevuld. Burp!
- Doe vooral geen moeite meer om te recyclen, in dit enorme land met meer dan 308 miljoen inwoners doet echt niemand het en alles gaat bij elkaar in: glas, plastic, frisdrankflessen, papier, alles! Daar kunnen wij niet tegenop met ons groene gedrag.
- Wij Nederlanders mogen ons gelukkig prijzen dat we vanaf ons 16e (rustig?) gewend hebben kunnen raken aan het drinken van alcohol. Velen hier zijn ze echt niks gewend en liggen na twee drankjes compleet laveloos op straat. Nice.
- Ten slotte: Amerikanen vinden Nederland geweldig! Daar mogen we trots op zijn (al heb ik toch sterk het vermoeden dat dit ligt aan dat ze nogal gefascineerd zijn door het feit dat wiet roken bij ons legaal is).

Veel liefs xoxo


PS. Natuurlijk zijn alle reacties, vragen, jullie verhalen etc. weer meer dan welkom! :)

UPDATE: ik heb een paar foto's bij dit verslag geplaatst

  • 07 Februari 2012 - 10:51

    Gertina Daalwijk:

    Wat een SUPERLEUK verslag weer! Als je geen baan kunt vinden op jouw vakgebied kun je altijd nog columniste worden, haha. Dat de tijd voorbij vliegt is een goed teken. En jij nog steeds mooi weer en heel Nederland heeft Elfstedenkoorts!

    Groetjes Gertina en familie.

  • 07 Februari 2012 - 13:52

    Oma En Opa:

    Hoi Rosanne
    Wat goed dat de tijd snel gaat maar volgens mij heb je het hardstikke leuk daar met al je vrienden veel uitgaan en af en toe naar school mijn liefje wat wil je nog meer.
    Geniet er lekker van en wij hebben weer van jouw verhaal genoten.
    Kusjes van opa en oma

  • 07 Februari 2012 - 17:21

    Sofie:

    Hee roos,
    Iedere keer weer leuk om te lezen hoe je het daar hebt. Pf wat jij in deze maand allemaal al wel niet mee gemaakt hebt!!
    hihi nja spreek je snel.
    xxx

  • 07 Februari 2012 - 17:21

    Judith:

    Lovely Roos!

    Heb net even je verhaaltje gelezen, superleuk! :) Haha klinkt allemaal echt heel luek van wat je al hebt gedaan en wat je nog gaat doen! Mardi Grass en Springbreak en alles! Veel plezier nog met lekker fastfood eten en in trainingskleren naar de uni gaan en liters cola drinken! Leuke foto's ook trouwens!! :D Echt fijn dat je het zo goed naar je zin hebt daar!

    Enjoy nog! Dikke knuffel! xoxo

  • 07 Februari 2012 - 18:02

    Mama:

    Ha Rosanne, leuk en goed dat je weer een verslag gemaakt hebt!! En wat een leuke foto's, je hebt een mooie selectie gemaakt voor je blog ;-)) Je ziet er super relaxed en goed uit op de foto's en heel mooi slank ondanks (dankzij?) alle supergezonde eten daar..... Een hele dikke knuffel en xxx-jes en tot skypze! mam

  • 07 Februari 2012 - 21:02

    Miriam En Fons:

    Hallo Rosanne,

    Fijn dat het HEEL goed met jou gaat. Erg leuken boeiend om jouw verhalen te lezen.
    In wat voor wereld ben jij terecht gekomen zeg! Geweldig om mee te maken, toch. Wij kennen de verhalen eerder van Thomas. Heb je vast wel eens gehoord, maar toch anders als je het zelf meemaakt.
    Genieten naast een studie is een goed investering. Helemaal toppie.
    Het gaat je verder heel goed en wij wachten in spanning op jouw volgende verhaal.

  • 08 Februari 2012 - 18:02

    Appie En Rina:

    Natuurlijk volgen wij je ook en we vinden je blog erg boeiend geschreven! En daaruit blijkt wel hoe ontzettend leuk je het daar hebt. Op de foto zagen we ook dat je een prachtig mooi appartement hebt. Jij doet een ervaring op daar, die niemand je meer afneemt.We wensen je nog veel succes en plezier en we blijven je leuke verhalen volgen! Veel liefs uit Borculo.

  • 09 Februari 2012 - 09:12

    Liselore:

    Joehoe meid! Wat gaaf en leuk wat je allemaal meemaakt. Lekker veel uitgaan, eten en chillen. Wat vliegt de tijd dan lijkt me. Geniet er maar lekker van!
    XX lies

  • 09 Februari 2012 - 15:30

    Mea:

    Hee roos,

    Leuk verslag weer! Je vermaakt je in ieder geval wel! Ga je binnenkort even mailen met alle avonturen hier haha. (want we maken hier bijzondere dingen mee, ahum.;) )

    Spreek je snel!

    Liefs

  • 19 Februari 2012 - 16:36

    Jaap En Karin:

    Hé Rosanne,

    Ik lees dat je het ontzettend naar je zin hebt. Wat een superleuke ervaring en fijn dat je het zo getroffen hebt met je appartement en de leuke mensen in jouw omgeving. Het lijkt inderdaad wel op een hele lange vakantie. Nog heel veel plezier vanuit het koude Nederland. (je hebt bijna de elfstedentocht gemist, maar we wachten wel even tot je terug bent.)

    groetjes,
    Jaap, Karin, Lotte, Fleur en Tom

  • 06 Maart 2012 - 08:48

    Oma:

    Hoi Rosanne
    Alles goed met jou?
    Hier gaat het prima
    Elke keer kijk ik op het weblog of je al iets geschreven hebt maar ik hoorde dat je druk was met de studie en ook vele andere leuke dingen
    Geniet maar lekker van je verblijf daar
    Hoe is het weer bij jullie hier wordt het iets beter
    Je hebt er nu alweer twee maanden opzitten het gaat voor jou natuurlijk wel heel snel voor dat je er erg in hebt moet je weer terug naar Borculo en dan wordt het ook weer wennen
    Natuurlijk kijken wij er wel naar uit dat we je weer zien en kunnen knuffelen want dat is wel anders dan een dikke knuffel via de computer
    Opa en ik wensen je nog veel plezier en een dikke kus van ons
    Doei schat

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Baton Rouge

Rosanne

Actief sinds 14 Maart 2011
Verslag gelezen: 498
Totaal aantal bezoekers 14821

Voorgaande reizen:

04 Januari 2012 - 10 Juni 2012

Studeren in de VS

Landen bezocht: